Kombajn Bizon śmiało można nazwać królem polskich i nie tylko polskich pól. Pod tą marką przez wiele lat produkowano kombajny służące do zbioru zbóż, kukurydzy, rzepaku, jak również innych roślin.
Kombajny produkowane były przez Fabrykę Maszyn Żniwnych z siedzibą w Płocku. Czas produkcji kombajnów Bizon to lata 1970 – 2004. Wyprodukowane kombajny sprzedawano w Polsce, ale i eksportowano do różnych krajów. Przykładem tu mogą być takie kraje jak Brazylia, Czechosłowacja, Dania, Irlandia, Hiszpania, USA, Węgry, Wielka Brytania, czy Włochy. Wiele kombajnów eksportowano także do krajów bardzo odległych, takich jak Syria czy Iran. Kombajn ceniony był – i jest do dziś – za dobry, wytrzymały silnik, prostotę konstrukcji, tanie części zamienne.
Po upływie wielu lat od wyprodukowania ostatniego Bizona, kombajn ten wciąż jest bardzo popularny wśród polskich rolników. Śmiało można powiedzieć, że jest ceniony przynajmniej tak samo, jak kombajny współczesne. Ciekawostką jest stosunkowo niewysoka cena używanych Bizonów. Jest ich jeszcze na polskich wsiach tak wiele, że śmiało można mówić o wysokiej popularności tego sprzętu. Trzeba tu dodać, że Bizon to tak naprawdę wiele różnych kombajnów produkowanych na przestrzeni lat, od kombajnów podczepianych do ciągnika, po samojezdne, duże maszyny. Najpopularniejsze modele, które do dziś można zobaczyć na wielu polskich wsiach to Bizon Super Z-050 i Bizon Super Z-056
Spis treści
Bizon Z-056. Parametry
Kombajn Bizon Z-056 to samojezdna maszyna o wadze 7700 ton. Pojazd napędza silnik wysokoprężny Andrychów o mocy 100 KM. Liczba kół jezdnych to cztery. Przednie ogumienie posiada wymiary 23.1/18 × 26, tylne zaś to ogumienie o wymiarach 10 ×15. Szerokość hedera wynosi 420 cm, a objętość zbiornika na zboże to 2.5 do 3 m3.
Dane techniczne
Na uwagę zasługuje regulowane koło kierownicy o pochyleniu nastawnym i amortyzowany fotel kombajnisty. Dzięki temu praca kombajnisty jest bardzo wygodna. Heder sterowany hydraulicznie z poziomu miejsca pracy kombajnisty ułatwia koszenie na nierównym terenie. Naganiacz o specyficznej konstrukcji listew jest sterowany bezstopniowo, co znakomicie ułatwia dostosowanie prędkości obrotowej do ukształtowania terenu i prędkości jazdy podczas koszenia. Także bezstopniowa jest regulacja prędkości jazdy kombajnu. W założeniu kombajn miał być obsługiwany przez dwie osoby, z powodzeniem jednak z całością prac radzi sobie jeden kombajnista.
Wysokość cięcia to zakres od 60 do 800 mm. Na uwagę zasługuje młocarnia z bębnem o szerokości 600 mm i prędkości obrotowej 450-1150 mm i sita czyszczące. Dzięki takiej konstrukcji, koszone ziarno charakteryzuje się wysokim stopniem czystości sięgającym 98.5%. W kolejnych modelach powiększono wielkość zbiornika na ziarno, dokonano wielu zmian konstrukcyjnych, łącznie z wprowadzeniem komputera pokładowego. W późniejszych modelach była także możliwość zastosowania klimatyzacji, znacząco poprawiającej komfort pracy podczas żniw.
Kombajn Bizon. Ceniona maszyna rolnicza
Pomimo tego, że od zakończenia produkcji kombajnów Bizon upłynęło już trochę lat, wciąż jest sprzętem wartym uwagi. Warto się nim zainteresować z wielu powodów. Koszt zakupu kombajnu Bizon jest nieporównywalnie mniejszy niż koszt zakupu któregoś z kombajnów współczesnej produkcji. Sprawność i komfort pracy jest bardzo zbliżony do wielu współczesnych maszyn. Nie bez znaczenia jest bezproblemowa dostępność części zamiennych i prostota konstrukcji. Jak mówią rolnicy, którzy korzystają z Bizonów, wiele usterek bez problemu można usunąć nawet na polu, przerywając żniwa na krótki czas. Wszelkie naprawy są też możliwe do przeprowadzenia w gospodarstwie rolnym, bez potrzeby jeżdżenia kombajnem do serwisu czy wożenia go do mechanika. Planując zakup kombajnu, nie należy koncentrować się wyłącznie na kombajnach nowoczesnych. Niemłody już kombajn Bizon może być równie dobrym wyborem.