Części do maszyn rolniczych to bardzo pojemna i obszerna kategoria. Obejmuje tak różnorodne przedmioty i części jak sznur do snopowiązałek lub części do pługa. Często zdarza się, że nikt nie wie, jakie jest pochodzenie danej części i kiedy powstała. Zwykła linka hamulcowa ma już ponad 120 lat. Cięgno to bardzo prosty mechanizm, który jest niezawodny i sprawdza się w najtrudniejszych warunkach. Dlaczego warto się nią zainteresować?
Spis treści
Kiedy to powstało?
Linki hamulcowe to dosyć stary wynalazek. Cięgna mechaniczne powstały pod koniec XIX wieku w krajach anglosaskich. Zostały opatentowane w USA w 1896 roku. Można je spotkać pod nazwą cięgna Bowdena, ponieważ tak nazywał się ich wynalazca – Ernest M. Bowden. Początkowo linki były używane tylko do hamowania rowerów. Cieszyły się sporą popularnością wśród miłośników jednośladów. Z czasem ten mechanizm rozpowszechnił się na inne branże i dziedziny gospodarki.
Jak wygląda budowa cięgna?
Cięgna Bowdena to bardzo elastyczne, stalowe linki, które przenoszą siły i rozciągają je na różne dystanse. Pozwalają działać mechanizmom skrzyni biegów oraz przyczyniają się do krótszej drogi hamowania w przypadku hamulców. Głównym elementem tego mechanizmu jest stalowa linka, wielokrotnie spleciona w kształt spirali. Te druty zostają ocynkowane i po spleceniu całe cięgno jest zabezpieczone za pomocą igielitowej osłonki. Ta ochrona pozwala na to, aby cięgna Bowdena zachowały swoją integralność i był odporne na siły, które działają na linkę. Trudniej jest rozerwać taki materiał, wymaga to użycia nadludzkiej mocy. Dodatkowo osłonka chroni przed przenikaniem wilgoci do wnętrza cięgna i chroni stalowe druty przed rdzewieniem.
Występowanie cięgien w maszynach rolniczych
Stopień mechanizacji rolnictwa powoduje, że cięgna znajdują zastosowanie właściwie wszędzie. Montuje się je w wielu maszynach rolniczych:
- w kombajnach uprawowych,
- w urządzeniach rozsiewających,
- w ładowaczach,
- w układach hydraulicznych ciągników,
- w mechanizmach hamulcowych przyczepach,
- jako element pługa.
Linki Bowdena można kupić w sklepach rolniczych online. Występują w wielu wariantach, można je kupić jako oryginalne części lub zamienniki które niczym nie ustępują swoim odpowiednikom.
Smarowanie cięgna Bowdena
Intensywne użytkowanie sprzętu rolniczego powoduje, że do wnętrza linki może dostać się woda. W celu konserwacji cięgna Bowdena stosuje się zabiegi smarowania. Pancerz cięgna to tworzywo sztuczne, które oddziela splecione linki od świata zewnętrznego. Jednocześnie pomiędzy osłonkę a te linki może dostać się woda. Dzieje się tak również, jeśli osłonka zostanie przetarta i w tym wypadku element ulega korozji. Smarowanie można przeprowadzić za pomocą specjalnego przyrządu, który kosztuje kilkanaście złotych. Jest to uniwersalne narzędzie, co oznacza, że można go stosować do wszystkich linek hamulcowych lub cięgien. Do smarowania można użyć aplikatora oleju w sprayu lub odpowiedniego środka – np. WD40. Po nasmarowaniu można założyć linkę z powrotem w jej pierwotne miejsce.