WOM, czyli wał odbioru mocy, jest przekaźnikiem napędu z ciągnika do podczepianej maszyny rolniczej. Ta wymiana odbywa się poprzez wał przegubowo-teleskopowy, który wraz z przekładniami może transferować moment obrotowy, odbierany przez wał przyjęcia mocy. Jest to uniwersalne rozwiązanie, które funkcjonuje w większości współczesnych maszyn rolniczych. Usprawnia codzienne obowiązki rolników i zwiększa funkcjonalność ciągnika.
Spis treści
Na co zwrócić uwagę przy sprzęganiu WOM-u do opryskiwaczy?
Kluczowym elementem obsługi wałka przegubowego jest umiejętność sprzęgania i rozprzęgania go z agregatami. Warto przed tą czynnością zabezpieczyć wałek WOM do opryskiwacza i ciągnik przed włączeniem. W trakcie tego zabiegu zarówno traktor, jak i napęd do WOM-u powinny być całkowicie nieruchome. Ponadto należy przestrzegać kilka innych istotnych zasad:
- przed zamontowaniem podzespołów warto nasmarować elementy łączne,
- łańcuchy uchwytowe trzeba zaczepić, natomiast same mechanizmy obrotowe mają pozostać na lekkim biegu,
- ważna jest długość wałka przegubowego – nie powinien się trząść lub pracować na małym przyporze.
Aby mieć pewność, że wałek został prawidłowo sprzęgnięty, trzeba przyjrzeć się kołkowi wsuwanemu. Powinien on całkowicie zatrzasnąć się na wałku przekaźnika mocy.
Jak optymalnie dopasować długość wału przegubowego?
Kolejną istotną kwestią jest dobór odpowiedniej długości wałka przekaźnika WOM przegubowego. Jeśli poszczególne elementy będą na siebie zachodzić, to może dojść do uszkodzenia sprzętu, a w skrajnych przypadkach nawet wypadku. Dlatego i pod tym względem należy przestrzegać kilku prostych zasad:
- należy zachowywać równe załamania przegubowe wału,
- przed założeniem urządzenia warto rozciągnąć połówki wału i utrzymywać je w najkrótszej pozycji roboczej między agregatem a ciągnikiem,
- wałek rozciąga się do połowy przyporu czołowego, może minimalnie zachodzić, ale nie więcej niż na długość trzykrotnej średnicy wewnętrznej rury kształtowej,
- rury kształtowe są skracane w równomierny sposób,
- rury ochronne skraca się o tę samą długość, a przed samym połączeniem warto nasmarować wszystkie rury kształtowe.
Na koniec warto wykonać kontrolę połączeń, aby wałek WOM do opryskiwacza był dobrze dopasowany. Wałki przegubowe powinny być skracane jedynie przez wykwalifikowanych specjalistów.
Jak wygląda konserwacja wału przegubowego?
Obsługując wałek przekaźnika WOM przegubowy, warto pamiętać o stanie osłon i najbardziej wrażliwych elementach. Wykonywanie pracy bez osłon grozi wypadkiem, dlatego trzeba zachować szczególną ostrożność. Same osłony potrzebują smarowania co 10 godzin pracy. Przed konserwacją należy sprawdzić:
- stan krzyżaków — jeśli są zużyte, to używając szczypców do pierścieni Segera, młotka i imadła, można je wymienić,
- zabrudzenia i osady można usuwać za pomocą miotły lub szczotki,
- nie wolno używać agresywnych środków chemicznych!
Przed nasunięciem wału warto nasmarować części ruchome smarem. Najlepszy jest uniwersalny środek, który jest przyjazny dla środowiska.