Stare traktory zazwyczaj nie wyglądają już atrakcyjnie pod względem wizualnym. Są mocno odrapane z lakieru, nierzadko elementy blaszane takie, jak maska czy błotniki są też skorodowane. W skrajnych przypadkach są już ubytki metalu, spowodowane intensywnym działaniem korozji. Aby odnowić ciągnik i doprowadzić go do dobrego stanu, a także utrzymać w takiej kondycji na lata, konieczne jest ponowne malowanie za pomocą farby podkładowej antykorozyjnej. W tym poradniku sprawdzimy w jaki sposób można pomalować traktor z jej użyciem.
Spis treści
Przygotowanie do malowania
Pierwszą rzeczą jaką trzeba zrobić, to dokładnie przygotować powierzchnię do pomalowania. Absolutnie nie można nakładać farby na elementy które są mocno pordzewiałe, mają dziury, bądź jest na nich stara, łuszcząca się warstwa lakieru. Dlatego też dobrze przygotować szlifierkę kątową ze szczotką drucianą i dobrze wyczyścić wszystkie elementy, najlepiej do gołej blachy. Jeżeli doszło do takiej sytuacji, że w trakcie czyszczenia ujawniły się dziury, to niestety będziemy musieli zakupić nowe elementy. Na szczęście w sklepach rolniczych online można bez problemu kupić maski czy błotniki do różnych ciągników. Aby farba podkładowa trzymała się blachy, trzeba ją jeszcze przed malowaniem dokładnie odtłuścić, uprzednio wycierając z kurzu. Do tego celu najlepiej użyć szmatki nasączonej rozpuszczalnikiem, który usunie wszelkie tłuste zabrudzenia. W tych miejscach farba mogłaby bowiem nie trzymać się dobrze powierzchni i po niedługim czasie odpaść.
Nakładanie farby na ciągnik
Gdy wszystko jest już przygotowane, możemy przejść do malowania właściwego. Należy robić to albo w zamkniętym pomieszczeniu z bardzo dobrą wentylacją, albo w bezwietrzny, ciepły, ale nie nadmiernie słoneczny dzień na zewnątrz. Farbę podkładową można nanosić na różne sposoby: pędzlem, wałkiem albo natryskowo. Poleca się wykorzystanie tej ostatniej metody, ponieważ zazwyczaj daje najlepsze efekty. Przed samym malowaniem można jeszcze pokryć elementy metalowe środkiem antykorozyjnym, chociaż sama farba podkładowa epoksydowa ma również dobre właściwości zapobiegające powstawaniu rdzy. Podkład należy nakładać warstwami, tak aby nie spowodować powstania zacieków. Każdej warstwie należy dać dokładnie wyschnąć, zanim położona zostanie kolejna. Przed położeniem lakieru właściwego, warto podkład zmatowić za pomocą papieru ściernego o wysokiej gradacji. Dzięki temu farba bazowa będzie lepiej się trzymać i z pewnością nie odpadnie po niedługim czasie od malowania.
Jak możemy się przekonać, farba podkładowa ma bardzo ważne zadanie podczas malowania ciągnika. Przede wszystkim tworzy powierzchnię, która dobrze trzyma się materiału bazowego (blachy) oraz pozwala na odpowiednio mocne przywarcie lakierowi bazowemu (który nadaje właściwy kolor). Ma również właściwości antykorozyjne (podkład epoksydowy), dzięki czemu pomalowane elementy nie poddadzą się szybko rdzy. Chcąc odnowić traktor na lata, pamiętajmy o dobrym oczyszczeniu powierzchni pod malowanie i stosujmy się do pozostałych porad przedstawionych powyżej.